Eruit halen wat erin zit.

Deze praktische training is geschikt voor medewerkers die willen leren om flexibeler in te spelen op de gesprekspartner. De training bestaat uit vier dagdelen. In de eerste twee dagdelen staan gespreksvaardigheden centraal. In het derde dagdeel leer je diverse gedragsstijlen herkennen en hoe je daarmee om kunt gaan. In het laatste dagdeel zorgt de inzet van een trainingsacteur voor de concrete vertaling naar je eigen werksituatie en kun je praktijksituaties daadwerkelijk oefenen.

Resultaat

Je beheerst vaardigheden die nodig zijn om goede en effectieve gesprekken te voeren. Je stelt de juiste vragen en weet constructief om te gaan met weerstanden bij je gesprekspartner. Na de training kun je effectieve gesprekken voeren met uiteenlopende gesprekspartners. Je herkent diverse gedragsstijlen en kunt hier effectief op inspelen. Je hebt een theoretische basis voor het voeren van effectieve gesprekken en kunt deze in je dagelijkse praktijk integreren.

Inhoud

  • Kennismaken deelnemers en trainer
  • Formuleren leerdoelen
  • Actief luisteren en gericht vragen stellen
  • Inspelen op non verbale communicatie
  • Communicatiestijl afstemmen op je gesprekspartner
  • Verschillende gespreksstijlen
  • Communiceren via de ik-boodschap
  • Herkennen van verschillende gespreksstijlen
  • Omgaan met weerstand in een gesprek
  • Schakelen in een gesprek: inhoud, procedure, relatie en emotie
  • Oefenen met trainingsacteur

Aanpak

Kern van deze korte en intensieve training ligt in het oefenen van vaardigheden, ‘leren door doen’ en oefenen met een professionele trainingsacteur. Naast korte theoretische inleidingen staat je eigen praktijkervaring centraal. Deze vormt de input voor oefeningen tijdens de training.

Voor wie

Medewerkers die beter en flexibeler willen inspelen op de gesprekspartner om meer resultaat uit een gesprek te halen.

Praktische informatie

Aantal deelnemers: maximaal 10
De training kan ook in-company verzorgd worden.